Branding & Concepten

Campagne

Campagne uitwerking voor digitale toegankelijkheid

Are you not a robot?

Are you not a robot? Kort zinnetje, maar hier was onze volledige campagne op gebouw voor meer bewustzijn te creëren voor digitale toegankelijkheid. De opdracht kwam vanuit het bedrijf Perplex, bijna 20 weken de tijd om een campagne op te zetten voor bewustzijn te creëren.

Het probleem van digitale toegankelijkheid is groter dan je denkt, mensen met een beperking (blind, doof, autisme, alzheimer) hebben meer moeite met het digitale producten omdat ze veel gericht zijn op mensen die alle zintuigen goed kunnen gebruiken, of in sommige gevallen goed patronen kunnen begrijpen.

Gelukkig wordt hier al aan gewerkt, maar wij vonden dat dit probleem bekender moest worden. Door meer mensen het probleem te laten weten, willen we ervoor zorgen dat er meer aan gedaan wordt in de digitale wereld.

The Impossible Captcha

Wij wilden meer bewustzijn creëren door deze frustrerende stukken internet te laten zien (en voelen) aan mensen zonder een beperking. 

De welbekende Google reCAPTCHA is een perfect voorbeeld hoe wij dit hebben gedaan. Als je blind bent kun je geen CAPTCHA invullen, je kan niet lezen wat er staat. Gelukkig zijn hier tegenwoordig vervangingen voor, maar toch wilde we specifieke scenario gebruiken om het duidelijk te maken.

De CAPTCHA is bij bijna elke internetgebruiker bekend, daarom geven wij IEDEREEN een slechte toegankelijkheid voor een website. Hierdoor krijgen meer mensen het probleem onder ogen en zorgen we voor meer bewustzijn.

Deze kleine spellen noemden wij: The Impossible CAPTCHA. En de slogan voor onze campagne: Are you not a robot? is een draai van de tekst op de huidige CAPTCHA: I'm not a robot. Hiermee vertelden we eigenlijk dat de computer deze mensen niet eens ziet als mensen, puur door de beperking die zij hebben.

Wil je deze zelf eens proberen? Hier is de link: The Impossible CAPTCHA.

Meer dan alleen een spel

Alleen bewustzijn creëren is natuurlijk al een goede eerste stap, maar wij wilden gaan voor meer. Daarom gingen we de focus leggen op toegankelijkheid van ziekenhuizen, deze wilden we rechtstreeks gaan aanspreken. Ziekenhuis websites zijn bijna nog niet toegankelijk, en sinds mensen met een beperking hier het meeste last van hebben willen we ervoor zorgen dat de oplossing op de ziekenhuis website begint.

Hoe gaan we dit doen? We nemen de Impossible CAPTCHA en brengen hem naar het ziekenhuis. Sta je te wachten in een lift? Hier is een scherm die je vraagt een simpele taak te doen, makkelijk. Hier is de taak nogmaals, alleen nu is die vervaagt of onleesbaar gemaakt net zoals mensen het zien met een beperking. Simpele taken worden moeilijk.

Hieronder het filmpje hoe we het hebben uitgewerkt.

Uiteindelijk moeten de personen die het filmpje afkijken stemmen of ze voor of tegen meer toegankelijkheid zijn, onze resultaten met testen kwamen uit op ~95% voor. Verder in het ziekenhuis werd je nog eens begroet met een poster over hetzelfde probleem zodat je het probleem niet zou vergeten, als je meer wilde weten zou je hier ook de website kunnen vinden.

Voor een live versie van de website: notabot.com. (Deze website is een prototype en is nooit volledig afgemaakt)

Een poster die in een ziekenhuis zou hangen.

Voor de gehele campagne hebben we ook een overkoepelende huisstijl gemaakt, die zorgt ervoor dat al onze middelen samen opvallen. Hiervoor hebben we gekozen voor een digitale look, met een focus op slechte visie.